Den gode tone

Sådan arbejder vi med Den Gode Skole "Den gode tone" ved Ravsted Børneunivers

Ved Ravsted Børneunivers har vi gennem de sidste år arbejdet intenst med den gode tone. Det betyder, at de voksne på skolen er meget opmærksomme på den måde børnene taler til/ om hinanden på, og er opmærksomme på den måde vi selv taler til/om børnene og hinanden på.

Sproget udvikler sig over tid. Det vi syn- tes var ”dårlig tone” for et par år siden er nu en accepteret talemåde hos både børn og voksne og som voksen tillægger vi ord en betydning som børnene ikke nødvendigvis gør. Den gode tone begrænser sig ikke kun til det talte sprog. Også ansigts- udtryk, attituder og andet kropssprog er elementer i den måde vi kommunikerer på. Derfor handler ”den gode tone” også om hvordan man fysisk udtrykker sig.

Hvad er den gode tone

Den gode tone er som udgangspunkt an- erkendende og respektfuld. Det skal være trygt at udtale sig både i den lille gruppe og i det store fællesskab. Det positive fællesskab fremmes ved at tale pænt til og om hinanden. Vi griber ind overfor bandeord, krænkende attituder og sprog- brug.

Som altid er de voksne på skolen rolle- modeller og derfor forventes det, at alle voksne på skolen har en anerkendende tilgang til børn, taler pænt og er bevidste om, at det altid er den voksne, der har ansvaret for relationen.

Hvilke tegn ser vi

Børn ved Ravsted Børneunivers har erfaret, at det kan betale sig at bruge ”den gode tone”, når man skaber relationer. Der er generelt en god atmosfære i klasserne. Vi hører sjældent grimme udtryk, og når det sker, tages det op(af børnene selv eller en voksen).Vi siger godmorgen og farvel til hinanden – et tegn på at vi kommer hinanden ved. Alle børnene tør henvende sig til alle voksne – et tegn på tryghed og tillid.Børn stiller sig op til morgensang og taler til alle og alle lytter. I vores trivselsundersøgelser siger børnene at de har det godt

Hvordan hjælper vi børnene til at holde den gode tone

At have en god tone indbyrdes på en sko- le/ børnehave er ikke noget børn kan klare uden hjælp. De voksne er rigtig vigtige parter i dette arbejde. Alle voksne er opmærksomme på deres eget sprog og attitude. Vi bruger de store børn som rolle- modeller. Taler med klassen/børnegruppen når nogen bryder den gode tone – tale om hvad det gør ved den enkelte i klassen når den gode tone brydes. Appellerer til det tavse flertal når nogen i klassen bryder den gode tone. Konstant arbejde med den gode tone – i klassens tid og i øvrigt Kampagner ”Tal pænt” Venskabsvenner.

Når den gode tone ikke er der- hvad så ?

Selvfølgelig opstår der konflikter blandt børnene ved Ravsted Børneunivers og selvfølgelig bliver der sagt grimme ting børnene imellem i ny og næ. Der kan også være episoder, hvor en voksen bliver ophidset og råber. Det er så vores opgave at gå ind i disse konflikter og episoder og få dem løst og behandlet, så alle føler sig trygge igen. Er der større episoder, kan vi trække på skolens AKT - pædagog, hun kan være med til at løse og forebygge konflikter.

Forældrenes rolle

For at opnå den bedste trivsel er det også vigtigt, at skolens forældre er med til at fremme den gode tone. Det gøres ved, at alle forældre taler pænt om de andre børn, deres forældre og de ansatte på skolen. Er der konflikter eller noget man er uenig om, klares det på voksenniveau - i en god tone og uden børnene hører på det.